A táblaválasztás alapvető szempontjai

Email Nyomtat PDF
5_szempont_a_valasztashozAmikor interaktív táblavásárláson törjük a fejünket érdemes számos szempontot végiggondolnunk annak érdekében, hogy későbbi munkánkat megkönnyítsük.






Iskolai használatban a táblákkal kapcsolatos egyik fontos szempont, hogy a táblák felülete ne legyen sérülékeny, illetve a táblafelület esetleges sérülései ne okozzanak problémát a tábla használatában.

  • Erre vagy a hordozható eszközök alkalmasak, melyek egy hagyományos felületet (pl. iskolai táblát) képesek interaktívvá tenni,
  • vagy az úgynevezett kemény felületű táblák, melyek érzékelői vagy a tábla belsejében, sérülésektől védett helyen, vagy a tábla keretében helyezkednek el. A kemény felületű táblákat nyugodtan kint hagyhatjuk az osztályteremben, nem kell félnünk attól, hogy az egyik diák véletlenül nekimegy, vagy mi magunk okozunk sérülést rajta.

interaktiv_szarnyasA másik mérlegelendő szempont, hogy teljesen ki szeretnénk-e váltani a hagyományos táblát, vagy szükségünk van írható felületre is. Ekkor is több lehetőségünk adódik:



  • A teremben bőven van hely a hagyományos iskolai táblának és az interaktív táblának is, egyszerűen csak beállítjuk az interaktív táblát a másik mellé.
  • A hagyományos táblát leszereljük, és helyére az interaktív táblát tesszük, és arra szerelünk kihajtható írható felületű táblákat. Ezzel a táblánk méretét máris megduplázhatjuk, és könnyedén válthatunk a hagyományos és az interaktív felület között.
  • Ha kisebb a rendelkezésre álló hely, számításba jöhetnek azok az interaktív táblák, melynek felülete tollal írható és szárazon letörölhető. Ilyenekből is van választék bőven. De azért azt szem előtt kell tartanunk, hogy ezen táblák felülete tükröződik, ezekhez érdemes közeli vetítésű projektort is beszerezni, hogy a táblakép mindig élvezhető legyen. A Qomo megoldása erre a problémára az infravörös érzékelő kerettel ellátott táblasorozata, mely acél-kerámia felülettel is kapható. A felület nem sérülékeny, és írható/törölhető.

tabla_tanarSzempont az iskolai oktatásban az is, hogy mivel szeretnénk vezérelni a táblát:
  • Egészen kicsi gyerekeknél nagyon praktikus lehet, ha ujjukkal is tudják vezérelni a táblát. Ehhez a táblák keretét infravörös érzékelőkkel látják el, maga a tábla felülete nem is aktív, de a keret érzékelői pontosan meg tudják határozni, hogy hova helyeztük az ujjunkat, milyen hosszú nyomást gyakorlunk a táblára, stb. Természetesen ezek a táblák nemcsak ujjal, de tollal, mutatópálcával, vagy bármi mással is vezérelhetők.
  • Ha a pontos, precíz munka, pozicionálás fontosabb szempont, akkor érdemes inkább az elektromágneses elven működő táblákat választani. Ezek a kemény felületű, elektromágneses érzékelő hálóval ellátott táblák nagyon pontos munkát tesznek lehetővé. Bár írni a felületükre nem lehet, de az oldalára felszerelt hagyományos táblaszárnyakkal megoldhatjuk ezt a problémát.
digitalis_tananyagKérdés lehet a tábla mérete, magassága:
  • Egy hagyományos osztályteremben, vagy annak megfelelő méretű térben minimum 78" (165 cm × 116 cm) átmérőjű táblát érdemes venni, de ha van lehetőségünk nagyobbat beállítani, az még jobb megoldás lehet.
  • Érdemes végiggondolni azt is, hogy kik fogják használni a táblát. Diákok esetében praktikus, ha állítható magasságú a tábla, akár falra szereljük, akár lábakon áll, így a tábla teljes felületét ki tudjuk használni.
Nem utolsó sorban azt is el kell tudni döntenünk a választás során, hogy falra szeretnénk rögzíteni a táblát, vagy előnyösebb, ha mozgatható lenne.
  • Ha tudjuk, hogy a táblát soha nem szeretnénk áthelyezni, vagy olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy minden termünk interaktív táblával van felszerelve, rögzítsük a falra, ha kell, állítható magasságú rögzítővel.
  • Ha felmerül az igény, hogy a táblát épületen belül mozgatni tudjuk, vegyünk hozzá mozgatható,akár görgőkkel is ellátott állványt. A kihajtható hagyományos tábla-szárnyakról, közeli vetítésű projektorról ez esetben sem kell lemondanunk.
Gondoljuk végig: milyen egyéb interaktív eszközökre lehet még szükségünk?
  • A dokumentum-kamera lehetővé teszi, hogy kisebb kísérleteket, kémiai, fizikai vizsgálatokat, dokumentumokat mutathassunk be jól látható módon egyszerre egy egész osztálynak. Ráadásul a képeket, folyamatokat rögzíthetjük is.
  • A szavazó vagy feleltető rendszerek lehetőséget adnak, hogy a tanár akár az órán elhangzottakat, akár korábban tanultakat gyorsan, és könnyen kérdezhesse vissza. Egyszerű feleletválasztós tesztektől kezdve a hosszabb, szöveges válaszok megadásáig számos teszt és kvíz formát választhat a pedagógus. A válaszokat pedig a rendszer azonnal ki is értékeli, így a leggyorsabb visszacsatolást adja a diákoknak is.
  • A távvezérlő eszközök megnövelik a tanár szabadságát. Nem kell a tábla előtt állva dolgoznunk, így sokkal jobban részt vehetünk az osztály munkájában. Ezzel az eszközzel a diákokat sem kell minden esetben a táblához hívni, hanem helyükön maradva végezhetik el feladatukat.
A felsorolt szempontok korántsem terjednek ki minden felmerülő kérdésre, mégis, talán segítséget nyújthat annak végiggondolásában, hogy mi lehet az Önök munkájában a lehető legjobb megoldás, hogy az interaktív tábla segítségével az osztály munkája is interaktívvá váljon.

Ha segítséget kér a megfelelő tábla kiválasztásához, forduljon hozzánk bizalommal!

 

Hogyan válasszak táblát?


Iratkozzon fel hírlevelünkre, és időről időre értesülhet az interaktív világ aktualitásairól és akcióinkról, újdonságainkról!
Név:*
E-mail:*
intézmény:
OM kód:
Hány interaktív táblájuk van?:
Interaktív táblák típusa:

QOMO HiteVision




Ön itt van: Főoldal Interaktív eszközök Interaktív táblák A táblaválasztás alapvető szempontjai

Elérhetőségeink

Stiefel Eurocart Kft. |  1155 Budapest, Kolozsvár u. 13., +36 (1) 451-20-16